Tien argumenten vóór en tien argumenten tegen de Europese grondwet

 

    Tien argumenten vóór de Europese Grondwet:

Meer democratie in Europa:

  • Met de grondwet krijgt u, via het Europees Parlement, meer te zeggen over
    Europees beleid.
    Moeten grenscontroles zwaarder of juist vrijer worden? Hoe ver moet
    politiesamenwerking gaan? Moeten maatregelen tegen geldstromen van
    terroristen strenger, of bedreigen die de privacy? Straks kunt u de door u
    gekozen volksvertegenwoordigers in het Europees Parlement hierop
    aanspreken.
    Nu mag het Europees Parlement op veel van deze terreinen hooguit een advies
    uitspreken, en soms zelfs dat niet eens. In de grondwet mag het Europees
    Parlement meebeslissen.Meer greep op Brusselse macht met de Europese grondwet:
  • De Europese grondwet vervangt de Nederlandse grondwet niet. Net zoals de
    statuten van de FIFA de statuten van de KNVB niet vervangen. Er komt dus
    ook geen Europese superstaat. Integendeel, met de grondwet in de hand wordt
    het makkelijker om Brussel binnen de perken te houden.
    Europese problemen lossen we Europees op. Maar Nederlandse kwesties blijven
    óók in de toekomst Nederlands. Dat is één van de belangrijkste Europese
    afspraken. Die is ook vastgelegd in de Europese grondwet.
    De parlementen van de lidstaten kunnen dit controleren. Vindt een nationaal
    parlement dat een Europees wetsvoorstel eigenlijk gaat over een kwestie die
    nationaal geregeld moet worden, dan kan men een ‘gele kaart’ opsteken. Als
    negen of meer nationale parlementen dat doen, wordt het wetsvoorstel
    teruggestuurd.Een beter asiel- en migratiebeleid:
  • Als nu een asielzoeker in één land wordt toegelaten, kan die makkelijk
    doorreizen naar een ander land. Daarom moet Europa samenwerken op gebied
    van asiel. De grondwet maakt dit makkelijker.
    Nu gaan asielzoekers automatisch naar het land waar de regels het minst
    streng zijn. Maar met de grondwet komt daaraan een einde. Want de grondwet
    legt de basis voor een Europees asielstelsel, waarin de regels overal
    hetzelfde zijn.
    Over asiel wordt met meerderheid van stemmen besloten. Daardoor is het niet
    meer mogelijk dat één land een beter asielbeleid blokkeert.
    Illegale immigratie gaan we in Europa tegen met versterkte
    buitengrensbewaking, een EU-visumbeleid, beveiliging van reisdocumenten en
    een gezamenlijk terugkeerbeleid.Europa dichterbij de mensen:
  • De EU staat nu te ver van de mensen af. Als de grondwet wordt ingevoerd,
    kunnen gewone mensen actief invloed uitoefenen op Europa. Zo komt er het
    Europees burgerinitiatief. Als 1 miljoen inwoners van Europa samen ergens
    achter staan, kunnen ze de Europese Commissie (het dagelijks bestuur van de
    EU) vragen om met een wetsvoorstel te komen. De Commissie móet dit
    initiatief behandelen. Sommige politieke partijen zijn nu al een
    burgerinitiatief aan het voorbereiden. Ook staat in de grondwet dat u als
    burger een klacht kunt indienen bij de Europese Ombudsman over de Europese
    Unie.
    Een belangrijk deel van vergaderingen van Europese ministers wordt
    openbaar: alle vergaderingen die over wetten gaan. Media,
    volksvertegenwoordigers en burgers kunnen dus makkelijker in de gaten
    houden wat hun regeringen met elkaar afspreken.Europa en Nederland economisch sterker:
  • Nederland profiteert met zijn open economie enorm van Europa. Tachtig
    procent van de Nederlandse export gaat naar andere EU-landen, en daar
    verdienen we een kwart van ons Bruto Binnenlands Product mee. Dankzij die
    ene Europese markt is de Nederlandse export in tien jaar verdubbeld.
    In heel Europa heeft die interne markt gezorgd voor:
    2,5 miljoen extra banen,
    een welvaartstijging met 877 miljard euro,
    1,8 procent hoger Bruto Binnenlands Product (164,5 miljard euro) dan zonder
    de interne markt het geval was geweest .
    De grondwet maakt Europa daadkrachtiger. Dat maakt ook de economische
    positie van Europa in de wereld sterker en zorgt ervoor dat we kunnen
    blijven concurreren met andere economische giganten zoals China, India en
    de Verenigde Staten.Beter terroristen en criminelen bestrijden:
  • Burgers moeten zich overal veilig voelen, en misdadigers nergens. Daarom
    moet Europa samenwerken tegen terrorisme en criminaliteit. Terroristen en
    criminelen kennen geen grenzen. Bestrijding van terrorisme en criminaliteit
    kan Nederland daarom niet alleen aanpakken.
    De Europese organisaties Europol en Eurojust krijgen meer taken en de
    samenwerking tussen Europese politiekorpsen wordt beter. Ook maakt de
    Europese grondwet het mogelijkheid om een Europees Openbaar Ministerie op
    te richten. Dat kan zich richten op grensoverschrijdende criminaliteit.
    Bij samenwerking op het gebied van strafrecht besluit Europa voortaan met
    meerderheid van stemmen. Eén land kan dus niet meer belangrijke maatregelen
    jarenlang blokkeren. Wel kan Nederland aan de noodrem trekken als
    belangrijke onderdelen van het Nederlandse strafrecht (bijvoorbeeld ons
    softdrugsbeleid) in het gedrang komen.Uw rechten in de grondwet:
  • De EU is ook een waardengemeenschap. Mensenrechten, democratie en
    gelijkheid zijn centrale Europese waarden. In de grondwet is het Handvest
    van de Grondrechten van de Unie opgenomen. Dit bevat allerlei basisrechten
    en vrijheden. Zoals de vrijheid van meningsuiting, recht op een eerlijk
    proces, het recht op onderwijs en recht op gezondheidszorg.
    Dit Handvest wordt nu juridisch bindend. Instellingen van de Europese Unie
    én de lidstaten moeten zich eraan houden. Bovendien maakt de grondwet het
    makkelijker voor iedereen om naar de Europese rechter te stappen als hun
    rechten geschonden worden.
    Nieuwe lidstaten moeten zich houden aan deze waarden en grondrechten. Hier
    wordt streng op toegezien. Kroatië weigerde een van oorlogsmisdaden
    verdachte generaal uit te leveren. Het starten van onderhandelingen over
    het EU-lidmaatschap met Kroatië wordt daarom uitgesteld.Een sterker Europa in de wereld:
  • Er komt een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Daardoor krijgt
    Europa een herkenbaar en vast gezicht, en kan Europa makkelijker met één
    stem spreken in de wereld. Europa kan dan sneller en beter reageren op
    crisissituaties, zoals in Soedan en in Oekraïne. Ook komt er een beter
    veiligheidsbeleid.
    De EU kan gemakkelijker moeilijke operaties uitvoeren en vredestroepen
    inzetten. Zoals bijvoorbeeld in Bosnië, waar nu 6000 militairen en 500
    politieagenten werken onder EU-vlag. Er komt geen Europees leger, wel wordt
    het makkelijker om gezamenlijk militaire middelen te gebruiken voor
    vredesoperaties.
    Op het overgrote deel van het buitenlands beleid houden de lidstaten het
    laatste woord. Op een kleiner aantal punten wordt in de grondwet wél met
    meerderheid van stemmen besloten. Dit geldt niet op militair of
    defensiegebied. En ook op buitenlands politiek terrein hebben lidstaten een
    ‘noodrem’ om hun nationale belangen te bewaken.De hand op de knip met de Europese grondwet:
  • De baten van het EU-lidmaatschap, namelijk vrede, veiligheid en welvaart,
    zijn gunstig voor alle lidstaten. Dus ook voor Nederland. Om dat te betalen
    dragen de lidstaten elk jaar bij aan de begroting van de Unie.
    Rijke landen betalen meer aan de Europese begroting dan ze eruit ontvangen.
    Dat geld gaat naar de armere EU-landen. Dat is logisch, en solidair.
    Nederland betaalt echter in vergelijking met andere rijke landen te veel.
    Daarover is Nederland hard aan het onderhandelen. De grondwet helpt daar in
    de toekomst bij.
    Bij de onderhandelingen over de grondwet heeft Nederland er namelijk voor
    gezorgd dat er over de Europese meerjarenbegroting een veto blijft bestaan.
    Wij kunnen dus ook met de grondwet een veto uitspreken zolang onze
    betalingspositie niet goed geregeld is.Europa met een socialer gezicht:
  • Volgens de grondwet moet Europa zich richten op ‘volledige werkgelegenheid
    en sociale vooruitgang’. Ook moet de Unie sociale rechtvaardigheid en
    gelijkheid tussen man en vrouw bevorderen. De belangrijke rol van overleg
    tussen werkgevers en vakbonden ligt vast in de Europese grondwet.
    Op het terrein van de sociale zekerheid is een ‘noodrem’ ingevoerd. Als
    Nederland vindt dat een Europees besluit onze sociale zekerheid in gevaar
    brengt, kan Nederland de beslissing terugsturen. We houden het laatste
    woord over ons sociale zekerheidsstelsel.

        Tien argumenten tegen de Europese grondwet

    De Europese Grondwet is een onleesbare bulk papier:

    1. In een Grondwet staan gewoonlijk de belangrijkste spelregels van een land.
      Maar in deze onleesbare Europese Grondwet staat van alles wat er helemaal
      niet in thuishoort. Zoals uitgangspunten voor het economisch en militair
      beleid: daar moeten landen gewoon zelf in democratische verkiezingen over
      kunnen beslissen. In een Grondwet hoort alleen de verhouding tussen de
      burgers en de overheid te staan.Met deze Grondwet zitten we vast aan een ondemocratisch Europa:
    2. Europa is niet democratisch en wordt niet democratisch met deze Grondwet.
      In Europa wordt veel over onze hoofden heen beslist. We mogen het Europees
      Parlement kiezen, maar dat heeft weinig macht. De Europese regeringsleiders
      en de ondemocratisch gekozen Europese Commissie blijven de echte macht
      houden. Als er al een Grondwet moet komen, dan moet die democratisch zijn.
      We zitten er immers nog jaren aan vast.Met deze Grondwet is er geen veto-recht meer:
    3. De nieuwe Europese grondwet schaft het veto van de landen in de Europese
      Unie af. Besluiten worden voortaan genomen bij meerderheid van stemmen. Dat
      betekent dus, dat het voor zal komen, dat de meerderheid van Europa ergens
      vóór is, terwijl de meerderheid in Nederland, misschien zelfs een hele
      grote meerderheid, tégen is. In dat geval zal het besluit ook in Nederland
      ingevoerd worden tegen onze zin.Deze Grondwet is niet goed voor mens en milieu:
    4. In de Europese Grondwet gaat de vrije markt vóór alles. Goede
      arbeidsomstandigheden, voldoende werk en sterk sociaal beleid zijn minder
      belangrijk. Het is een keus voor het recht van de sterkste, terwijl een
      Grondwet juist bescherming moet bieden. Ook dieren en het milieu komen er
      bekaaid van af. De bio-industrie, stierengevechten en drijfjacht kunnen met
      deze Grondwet gewoon blijven bestaan. In deze Europese Grondwet staat
      verder dat de landbouw meer moet produceren. Maar er wordt nu al veel te
      veel geproduceerd. De wereldmarkt wordt overspoeld met Europese
      landbouwoverschotten. Daardoor gaan veel boeren hier en in
      ontwikkelingslanden failliet.Deze Grondwet maakt Europa niet veiliger:
    5. In de Europese Grondwet staat dat landen hun militaire capaciteiten moeten
      verbeteren. Dat is koren op de molen van de wapenindustrie. Er staat ook in
      dat Europa overal ter wereld oorlog mag voeren. Zonder dat de Verenigde
      Naties daarover het laatste woord krijgen. Als een land het daar niet mee
      eens is mag het dat niet altijd meer zeggen, want internationaal moet met
      één mond worden gesproken. De oorzaken van onveiligheid worden niet
      aangepakt. Op de kwaliteit van ontwikkelingshulp wordt beknibbeld en
      vluchtelingen worden steeds minder als mens behandeld.Deze Grondwet zorgt voor minder invloed:
    6. Nederland krijgt minder invloed, net als alle andere huidige landen
      trouwens. We krijgen maar tweederde van de tijd een eigen Euro-commissaris
      (nu nog altijd) en de grote landen krijgen meer stemrecht ten koste van de
      kleinere (zoals Nederland).Een ander Europa is nodig: sociaal, rechtvaardig en democratisch:
    7. Het gaat niet over de vraag of we voor of tegen Europa zijn, maar of we
      deze Grondwet willen. Aan een sociaal, rechtvaardig en democratisch Europa
      draagt deze Europese Grondwet niet bij.Nederland krijgt te weinig zetels in het europees parlement:
    8. België heeft 10 miljoen inwoners, Nederland 16 miljoen en Roemenië 22 miljoen. België
      krijgt 24 zetels, Nederland 27 en Roemenië 35. We zien, dat Nederland voor
      de zes miljoen inwoners, die het extra heeft t.o.v. België, er drie zetels
      bij krijgt. We zien ook, dat Roemenië voor de zes miljoen inwoners, die het extra heeft t.o.v. Nederland, er acht zetels bij krijgt.
      Volgens het principe van een evenredige verdeling zou Nederland recht
      hebben op minstens 30 zetels. Elke zetelverdeling waarbij Nederland minder heeft dan 30 zetels, terwijl de aantallen zetels voor de andere landen niet
      veranderen, is in strijd met de grondwet zelf.Met deze Grondwet worden de regels tegen oneerlijke concurrentie alleen maar strenger:
    9. Dat klinkt positief, maar dat is het niet. Nu al protesteerde een Londense dierentuin met succes bij de EU tegen Nederlandse
      subsidie aan een Nederlandse dierentuin (Blijdorp) , met als gevolg dat die Nederlandse dierentuin in financiële moeilijkheden dreigt te komen en
      misschien wel moet sluiten. Ook zijn overheden, zoals gemeenten, door de EU gedwongen Europees aan te besteden. Ze krijgen dan bijv. te maken met een
      Italiaanse aannemer die een heel eigen uitleg geeft aan de begrippen kwaliteit en service, moeilijk bereikbaar is en personeel heeft dat alleen
      maar Italiaans verstaat. Tel uit je winst.Er komt een president van Europa:
    10. De voorzitter van de Europese Raad, ‘De
      President van Europa’ wordt benoemd door de regeringsleiders. Dit leidt tot
      dezelfde koehandel die we hebben gezien bij de benoeming van de Europese
      Bankpresident. De positie zal door de grote landen onderling worden
      uitgeruild tegen vestiging van grote kantoorkolossen met Europese
      ambtenaren. Het Europees Parlement heeft niets te zeggen over deze
      voorzitter. De voorzitter moet af en toe in het parlement een verhaaltje
      houden, maar kan niet door het Parlement naar huis worden gestuurd. We
      hebben straks dus een Europese president die noch democratisch gekozen is,
      noch democratisch wordt gecontroleerd.

    Bron: www.grondweteu.nl, www.grondwetnee.org en www.stemtegengrondwet.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *