- Tien argumenten vóór de Europese Grondwet:
Meer democratie in Europa:
- Met de grondwet krijgt u, via het Europees Parlement, meer te zeggen over
Europees beleid.
Moeten grenscontroles zwaarder of juist vrijer worden? Hoe ver moet
politiesamenwerking gaan? Moeten maatregelen tegen geldstromen van
terroristen strenger, of bedreigen die de privacy? Straks kunt u de door u
gekozen volksvertegenwoordigers in het Europees Parlement hierop
aanspreken.
Nu mag het Europees Parlement op veel van deze terreinen hooguit een advies
uitspreken, en soms zelfs dat niet eens. In de grondwet mag het Europees
Parlement meebeslissen.Meer greep op Brusselse macht met de Europese grondwet: - De Europese grondwet vervangt de Nederlandse grondwet niet. Net zoals de
statuten van de FIFA de statuten van de KNVB niet vervangen. Er komt dus
ook geen Europese superstaat. Integendeel, met de grondwet in de hand wordt
het makkelijker om Brussel binnen de perken te houden.
Europese problemen lossen we Europees op. Maar Nederlandse kwesties blijven
óók in de toekomst Nederlands. Dat is één van de belangrijkste Europese
afspraken. Die is ook vastgelegd in de Europese grondwet.
De parlementen van de lidstaten kunnen dit controleren. Vindt een nationaal
parlement dat een Europees wetsvoorstel eigenlijk gaat over een kwestie die
nationaal geregeld moet worden, dan kan men een ‘gele kaart’ opsteken. Als
negen of meer nationale parlementen dat doen, wordt het wetsvoorstel
teruggestuurd.Een beter asiel- en migratiebeleid: - Als nu een asielzoeker in één land wordt toegelaten, kan die makkelijk
doorreizen naar een ander land. Daarom moet Europa samenwerken op gebied
van asiel. De grondwet maakt dit makkelijker.
Nu gaan asielzoekers automatisch naar het land waar de regels het minst
streng zijn. Maar met de grondwet komt daaraan een einde. Want de grondwet
legt de basis voor een Europees asielstelsel, waarin de regels overal
hetzelfde zijn.
Over asiel wordt met meerderheid van stemmen besloten. Daardoor is het niet
meer mogelijk dat één land een beter asielbeleid blokkeert.
Illegale immigratie gaan we in Europa tegen met versterkte
buitengrensbewaking, een EU-visumbeleid, beveiliging van reisdocumenten en
een gezamenlijk terugkeerbeleid.Europa dichterbij de mensen: - De EU staat nu te ver van de mensen af. Als de grondwet wordt ingevoerd,
kunnen gewone mensen actief invloed uitoefenen op Europa. Zo komt er het
Europees burgerinitiatief. Als 1 miljoen inwoners van Europa samen ergens
achter staan, kunnen ze de Europese Commissie (het dagelijks bestuur van de
EU) vragen om met een wetsvoorstel te komen. De Commissie móet dit
initiatief behandelen. Sommige politieke partijen zijn nu al een
burgerinitiatief aan het voorbereiden. Ook staat in de grondwet dat u als
burger een klacht kunt indienen bij de Europese Ombudsman over de Europese
Unie.
Een belangrijk deel van vergaderingen van Europese ministers wordt
openbaar: alle vergaderingen die over wetten gaan. Media,
volksvertegenwoordigers en burgers kunnen dus makkelijker in de gaten
houden wat hun regeringen met elkaar afspreken.Europa en Nederland economisch sterker: - Nederland profiteert met zijn open economie enorm van Europa. Tachtig
procent van de Nederlandse export gaat naar andere EU-landen, en daar
verdienen we een kwart van ons Bruto Binnenlands Product mee. Dankzij die
ene Europese markt is de Nederlandse export in tien jaar verdubbeld.
In heel Europa heeft die interne markt gezorgd voor:
2,5 miljoen extra banen,
een welvaartstijging met 877 miljard euro,
1,8 procent hoger Bruto Binnenlands Product (164,5 miljard euro) dan zonder
de interne markt het geval was geweest .
De grondwet maakt Europa daadkrachtiger. Dat maakt ook de economische
positie van Europa in de wereld sterker en zorgt ervoor dat we kunnen
blijven concurreren met andere economische giganten zoals China, India en
de Verenigde Staten.Beter terroristen en criminelen bestrijden: - Burgers moeten zich overal veilig voelen, en misdadigers nergens. Daarom
moet Europa samenwerken tegen terrorisme en criminaliteit. Terroristen en
criminelen kennen geen grenzen. Bestrijding van terrorisme en criminaliteit
kan Nederland daarom niet alleen aanpakken.
De Europese organisaties Europol en Eurojust krijgen meer taken en de
samenwerking tussen Europese politiekorpsen wordt beter. Ook maakt de
Europese grondwet het mogelijkheid om een Europees Openbaar Ministerie op
te richten. Dat kan zich richten op grensoverschrijdende criminaliteit.
Bij samenwerking op het gebied van strafrecht besluit Europa voortaan met
meerderheid van stemmen. Eén land kan dus niet meer belangrijke maatregelen
jarenlang blokkeren. Wel kan Nederland aan de noodrem trekken als
belangrijke onderdelen van het Nederlandse strafrecht (bijvoorbeeld ons
softdrugsbeleid) in het gedrang komen.Uw rechten in de grondwet: - De EU is ook een waardengemeenschap. Mensenrechten, democratie en
gelijkheid zijn centrale Europese waarden. In de grondwet is het Handvest
van de Grondrechten van de Unie opgenomen. Dit bevat allerlei basisrechten
en vrijheden. Zoals de vrijheid van meningsuiting, recht op een eerlijk
proces, het recht op onderwijs en recht op gezondheidszorg.
Dit Handvest wordt nu juridisch bindend. Instellingen van de Europese Unie
én de lidstaten moeten zich eraan houden. Bovendien maakt de grondwet het
makkelijker voor iedereen om naar de Europese rechter te stappen als hun
rechten geschonden worden.
Nieuwe lidstaten moeten zich houden aan deze waarden en grondrechten. Hier
wordt streng op toegezien. Kroatië weigerde een van oorlogsmisdaden
verdachte generaal uit te leveren. Het starten van onderhandelingen over
het EU-lidmaatschap met Kroatië wordt daarom uitgesteld.Een sterker Europa in de wereld: - Er komt een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Daardoor krijgt
Europa een herkenbaar en vast gezicht, en kan Europa makkelijker met één
stem spreken in de wereld. Europa kan dan sneller en beter reageren op
crisissituaties, zoals in Soedan en in Oekraïne. Ook komt er een beter
veiligheidsbeleid.
De EU kan gemakkelijker moeilijke operaties uitvoeren en vredestroepen
inzetten. Zoals bijvoorbeeld in Bosnië, waar nu 6000 militairen en 500
politieagenten werken onder EU-vlag. Er komt geen Europees leger, wel wordt
het makkelijker om gezamenlijk militaire middelen te gebruiken voor
vredesoperaties.
Op het overgrote deel van het buitenlands beleid houden de lidstaten het
laatste woord. Op een kleiner aantal punten wordt in de grondwet wél met
meerderheid van stemmen besloten. Dit geldt niet op militair of
defensiegebied. En ook op buitenlands politiek terrein hebben lidstaten een
‘noodrem’ om hun nationale belangen te bewaken.De hand op de knip met de Europese grondwet: - De baten van het EU-lidmaatschap, namelijk vrede, veiligheid en welvaart,
zijn gunstig voor alle lidstaten. Dus ook voor Nederland. Om dat te betalen
dragen de lidstaten elk jaar bij aan de begroting van de Unie.
Rijke landen betalen meer aan de Europese begroting dan ze eruit ontvangen.
Dat geld gaat naar de armere EU-landen. Dat is logisch, en solidair.
Nederland betaalt echter in vergelijking met andere rijke landen te veel.
Daarover is Nederland hard aan het onderhandelen. De grondwet helpt daar in
de toekomst bij.
Bij de onderhandelingen over de grondwet heeft Nederland er namelijk voor
gezorgd dat er over de Europese meerjarenbegroting een veto blijft bestaan.
Wij kunnen dus ook met de grondwet een veto uitspreken zolang onze
betalingspositie niet goed geregeld is.Europa met een socialer gezicht: - Volgens de grondwet moet Europa zich richten op ‘volledige werkgelegenheid
en sociale vooruitgang’. Ook moet de Unie sociale rechtvaardigheid en
gelijkheid tussen man en vrouw bevorderen. De belangrijke rol van overleg
tussen werkgevers en vakbonden ligt vast in de Europese grondwet.
Op het terrein van de sociale zekerheid is een ‘noodrem’ ingevoerd. Als
Nederland vindt dat een Europees besluit onze sociale zekerheid in gevaar
brengt, kan Nederland de beslissing terugsturen. We houden het laatste
woord over ons sociale zekerheidsstelsel.- Tien argumenten tegen de Europese grondwet
De Europese Grondwet is een onleesbare bulk papier:
- In een Grondwet staan gewoonlijk de belangrijkste spelregels van een land.
Maar in deze onleesbare Europese Grondwet staat van alles wat er helemaal
niet in thuishoort. Zoals uitgangspunten voor het economisch en militair
beleid: daar moeten landen gewoon zelf in democratische verkiezingen over
kunnen beslissen. In een Grondwet hoort alleen de verhouding tussen de
burgers en de overheid te staan.Met deze Grondwet zitten we vast aan een ondemocratisch Europa: - Europa is niet democratisch en wordt niet democratisch met deze Grondwet.
In Europa wordt veel over onze hoofden heen beslist. We mogen het Europees
Parlement kiezen, maar dat heeft weinig macht. De Europese regeringsleiders
en de ondemocratisch gekozen Europese Commissie blijven de echte macht
houden. Als er al een Grondwet moet komen, dan moet die democratisch zijn.
We zitten er immers nog jaren aan vast.Met deze Grondwet is er geen veto-recht meer: - De nieuwe Europese grondwet schaft het veto van de landen in de Europese
Unie af. Besluiten worden voortaan genomen bij meerderheid van stemmen. Dat
betekent dus, dat het voor zal komen, dat de meerderheid van Europa ergens
vóór is, terwijl de meerderheid in Nederland, misschien zelfs een hele
grote meerderheid, tégen is. In dat geval zal het besluit ook in Nederland
ingevoerd worden tegen onze zin.Deze Grondwet is niet goed voor mens en milieu: - In de Europese Grondwet gaat de vrije markt vóór alles. Goede
arbeidsomstandigheden, voldoende werk en sterk sociaal beleid zijn minder
belangrijk. Het is een keus voor het recht van de sterkste, terwijl een
Grondwet juist bescherming moet bieden. Ook dieren en het milieu komen er
bekaaid van af. De bio-industrie, stierengevechten en drijfjacht kunnen met
deze Grondwet gewoon blijven bestaan. In deze Europese Grondwet staat
verder dat de landbouw meer moet produceren. Maar er wordt nu al veel te
veel geproduceerd. De wereldmarkt wordt overspoeld met Europese
landbouwoverschotten. Daardoor gaan veel boeren hier en in
ontwikkelingslanden failliet.Deze Grondwet maakt Europa niet veiliger: - In de Europese Grondwet staat dat landen hun militaire capaciteiten moeten
verbeteren. Dat is koren op de molen van de wapenindustrie. Er staat ook in
dat Europa overal ter wereld oorlog mag voeren. Zonder dat de Verenigde
Naties daarover het laatste woord krijgen. Als een land het daar niet mee
eens is mag het dat niet altijd meer zeggen, want internationaal moet met
één mond worden gesproken. De oorzaken van onveiligheid worden niet
aangepakt. Op de kwaliteit van ontwikkelingshulp wordt beknibbeld en
vluchtelingen worden steeds minder als mens behandeld.Deze Grondwet zorgt voor minder invloed: - Nederland krijgt minder invloed, net als alle andere huidige landen
trouwens. We krijgen maar tweederde van de tijd een eigen Euro-commissaris
(nu nog altijd) en de grote landen krijgen meer stemrecht ten koste van de
kleinere (zoals Nederland).Een ander Europa is nodig: sociaal, rechtvaardig en democratisch: - Het gaat niet over de vraag of we voor of tegen Europa zijn, maar of we
deze Grondwet willen. Aan een sociaal, rechtvaardig en democratisch Europa
draagt deze Europese Grondwet niet bij.Nederland krijgt te weinig zetels in het europees parlement: - België heeft 10 miljoen inwoners, Nederland 16 miljoen en Roemenië 22 miljoen. België
krijgt 24 zetels, Nederland 27 en Roemenië 35. We zien, dat Nederland voor
de zes miljoen inwoners, die het extra heeft t.o.v. België, er drie zetels
bij krijgt. We zien ook, dat Roemenië voor de zes miljoen inwoners, die het extra heeft t.o.v. Nederland, er acht zetels bij krijgt.
Volgens het principe van een evenredige verdeling zou Nederland recht
hebben op minstens 30 zetels. Elke zetelverdeling waarbij Nederland minder heeft dan 30 zetels, terwijl de aantallen zetels voor de andere landen niet
veranderen, is in strijd met de grondwet zelf.Met deze Grondwet worden de regels tegen oneerlijke concurrentie alleen maar strenger: - Dat klinkt positief, maar dat is het niet. Nu al protesteerde een Londense dierentuin met succes bij de EU tegen Nederlandse
subsidie aan een Nederlandse dierentuin (Blijdorp) , met als gevolg dat die Nederlandse dierentuin in financiële moeilijkheden dreigt te komen en
misschien wel moet sluiten. Ook zijn overheden, zoals gemeenten, door de EU gedwongen Europees aan te besteden. Ze krijgen dan bijv. te maken met een
Italiaanse aannemer die een heel eigen uitleg geeft aan de begrippen kwaliteit en service, moeilijk bereikbaar is en personeel heeft dat alleen
maar Italiaans verstaat. Tel uit je winst.Er komt een president van Europa: - De voorzitter van de Europese Raad, ‘De
President van Europa’ wordt benoemd door de regeringsleiders. Dit leidt tot
dezelfde koehandel die we hebben gezien bij de benoeming van de Europese
Bankpresident. De positie zal door de grote landen onderling worden
uitgeruild tegen vestiging van grote kantoorkolossen met Europese
ambtenaren. Het Europees Parlement heeft niets te zeggen over deze
voorzitter. De voorzitter moet af en toe in het parlement een verhaaltje
houden, maar kan niet door het Parlement naar huis worden gestuurd. We
hebben straks dus een Europese president die noch democratisch gekozen is,
noch democratisch wordt gecontroleerd.
Bron: www.grondweteu.nl, www.grondwetnee.org en www.stemtegengrondwet.nl.
- In een Grondwet staan gewoonlijk de belangrijkste spelregels van een land.