Vitamines in voedsel


  • Vitamine A (Retinol): boter, kaas lever, melk
  • Bèta-caroteen (Pro-vitamine A): boerenkool, broccoli, spinazie, wortels
  • Vitamine B1 (Thiamine): aardappelen, bruin brood, varkensvlees, volkorenmacaroni, zilvervliesrijst
  • Vitamine B2 (Riboflavine): ei, leverpastei, melk, noten
  • Vitamine B3 (Niacine): bruin brood, noten, pindakaas, vis, vlees
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): aardappelen, haring, vlees, melk
  • Vitamine B6 (Pyridoxine): aardappelen, banaan, bruin brood, noten, vlees, vis
  • Vitamine B8 (Biotine): ei, melk, noten, soja
  • Vitamine B11 (Foliumzuur): broccoli, bruin brood, ei, spinazie, spruitjes, vlees
  • Vitamine B12 (Cobalamine): ei, kaas, kwark, melk, vlees, vis
  • Vitamine C (Ascorbinezuur): aardappelen, broccoli, kiwi, kool sinaasappel, spruitjes
  • Vitamine D (Calciferol): ei, margarine, vis, vlees
  • Vitamine E (Tocoferol): ei, margarine, noten, pindakaas, spinazie, zonnebloemolie
  • Vitamine K: bloemkool, boerenkool, raapzaadolie, spinazie, mager vlees

Bron: Vitamine Informatie bureau/TNO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *