De Waterlinieweg, nu een stadsweg in de gemeente Utrecht, werd in 1938 tussen knooppunt Laagraven (“Engelenbocht”) en de Berekuil als autosnelweg opengesteld. Na de openstelling van de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd werd deze weg overgedragen van Rijkswaterstaat aan de gemeente Utrecht. De weg werd daarbij gedegradeerd tot autoweg en de maximumsnelheid verlaagd van 100 naar 70 km. De weg is dus nu geen autosnelweg meer, maar was dat vroeger dus wel.
jaar van opening | tot 1976 | vanaf 1976 | de naam van de weg |
1933 | E10 | A13 | Delft-Noord – Delft-Zuid |
1938 | E8, E36 | A12 | Den Haag – Oudenrijn – Houten |
1938 | E10 | A4, A44 | Amsterdam – Burgerveen – Sassenheim |
1939 | E9 | A2 | Utrecht Hooggelegen – Oudenrijn – Vianen |
1939 | E10 | A16 | IJsselmonde – Ridderkerk – Zwijndrecht (de A16 tussen Dordrecht en Rotterdam-IJsselmonde is gelegen op een Romeinse heirweg die al in het begin van onze jaartelling bestond.) |
1939 | N96 | A15 | Ridderkerk – Papendrecht |
1941 | E36 | A12 | Houten – Bunnik |
1953 | A52 | Arnhem – Nijmegen (nu A325) | |
1953 | E36 | A12 | Bunnik – Veenendaal |
1954 | E9 | A2 | Amsterdam – Utrecht |
Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat.