De bekendste zeiljachten


  1. Alk. Op 1 juli 1946 vertrokken Aldert van Nieuwkoop, Wessel van Grevenstein en Willem Hoogstrate met de Alk voor een reis rond de wereld. Tijdens de terugweg strandden zij in de Golf van Suez op een rif. Over hun reis publiceerde Kees Borstlap in 1966 het boek Met de Alk de wereld rond.
  2. Bylgia I. De ruim 12 meter lange en door Dick Koopmans ontworpen tweemaster waarmee Eilco Kasemier van 22 mei 1976 tot 18 augustus 1978 solo rond de wereld zeilde.
  3. Eendracht. De 55-meter lange schoener van de Stichting Het Zeilend Zeeschip. De tweemaster uit 1989 met zeilteken TSH471 is het tweede schip van de stichting met deze naam. Het behoort tot de A-klasse bij de Tall Ship Races. De Eendracht was het laatste schip van Michiel Adriaenszoon de Ruyter.
  4. Flyer. Het bijna 20 meter lange schip, ontworpen door Sparkman & Stephens, waarmee Conny van Rietschoten in 1977/78 op handicap de Whitbread Round the World Race won. Met de Flyer II, ontworpen door German Frers, kwam hij in 1981/82 als eerste aan en won hij ook op handicap.
  5. Friso. Het Friese statenjacht, een boeier die in 1894 is gebouwd door Eeltje Holtrop van der Zee voor Baron van Harinxma thoe Slooten.
  6. De Groene Draeck. De 15 meter lange Lemsteraak van Koningin Beatrix, ontworpen door A. de Boer en in 1957 gebouwd door De Vries Lentsch. Het Nederlandse volk schonk het schip aan prinses Beatrix voor haar achttiende verjaardag.
  7. Oosterschelde. Het grootste gerestaureerde zeilschip in Nederlandse handen. De driemaster dateert uit 1918 en is 40 meter lang.
  8. Santa Maria. Het ruim 11 meter lange zeilschip, ontworpen door Frans Maas, waarmee kroegbaas Bertus Zijdenbos van 25 juni 1966 tot 26 juli 1969 grotendeels solo rond de wereld zeilde. Over zijn ervaringen publiceerde hij het boek Zeilend rond de wereld.
  9. Stormvogel. Gebouwd voor de ondernemer in hout Cees Bruynzeel. De tweemaster, ontworpen door E.G.van de Stadt uit Zaandam, ging in 1965 als eerste over de finish in de Sydney-Hobart Race. Is tegenwoordig eigendom van de Italiaanse zakenman Ermanno Traverso.
  10. Takebora. Met deze negen meter lange Oranjebloesem, ontworpen door G.W.W.C. Baron van Höevell, zeilde Hans Maurenbrecher solo van Nederland naar Nieuw-Zeeland. Op de terugweg strandde hij op een Australisch rif.
  11. Urania. De kits uit 1928 (zeilnummer H31) van de Koninklijke Nederlandse Marine. Het jacht is 22 meter langs en vaak present bij de wedstrijden van de Tall Ships.
  12. Zeearend. De eerste succesvolle oceaanracer in Nederlandse handen (Cees Bruynzeel). In 1936 gebouwd door De Vries Lentsch naar een ontwerp van Olin Stephens. De interieurtekeningen waren gemaakt door Piet Zwart, een van Nederlands eerste industriële vormgevers, onder meer van Bruynzeelkeukens.
  13. Zeeman. De catamaran waarmee Henk de Velde op 20 december 1992 vertrok om het record solo en non-stop rond de wereld zeilen te verbeteren. Hij strandde 16 mei 1993 op een container.

Bron: Steemers.

ComputerComputer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *