De beste slaaptips

Als we het over gezondheid hebben, kijken we al snel naar gezond eten en bewegen. Maar net zo belangrijk is een goede nachtrust. Daarom onderstaand lijstje met de beste slaaptips.

Zorg dat je lekker ligt.
Dat lijkt vanzelfsprekend, maar een goede matras is net zo belangrijk als een goed kussen of een prettig dekbed dat niet te warm of te koud is.

Zorg voor een donkere slaapkamer.
Het is bewezen dat je effectiever slaapt als je slaapkamer donker is – licht heeft een negatieve invloed.

Zorg voor ventilatie.
Als je beweert dat je beter slaapt met het raam dicht moet je je wel realiseren dat je tijdens je slaap in je eentje al zo’n 3500 liter lucht gebruikt. In een afgesloten ruimte gaat de kwaliteit van die lucht al snel achteruit, en dus ook de kwaliteit van je slaap.

Zorg voor stilte.
Al is er geen enkel bezwaar tegen rustige muziek, het ruisen van de regen of het geluid van de zee. Dat ontspant juist weer.

Niet te veel eten.
Probeer in de drie uur voordat je gaat slapen niets meer te eten… Lastig, maar het helpt wel.

Drink iets warms.
Voor het slapen gaan iets warms drinken helpt het lichaam te ontspannen. Die beker warme melk helpt dus echt.

Regelmaat.
Maak van het naar bed gaan een vast ritueel, want regelmaat doet wonderen.

Geen slaaptabletten.
Vermijd slaap- en kalmeringstabletten, want ze verstoren in feite het ritme van de slaap. Bovendien werken ze vaak verslavend.

Maak je hoofd leeg.
Problemen en rondspokende gedachten? Schrijf ze op en laat ze los.

Geen koffie, alcohol of nicotine.
Alcohol verstoort je slaapritme, een regelmatige roker wordt in zijn slaap onrustig van de ontwenningsverschijnselen en de lever doet er drie tot vier uur over om de helft van de cafeïne van één kop koffie uit je bloed te halen.

Zie ook onze feiten over slapen in Nederland.
Bron: www.moorsmagazine.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.